سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با درد خود بساز چندانکه با تو بسازد . [نهج البلاغه]

 
 
مهر 91 - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

i کلاههای شش گانه تفکر

سه شنبه 91/7/18 ساعت 7:0 عصر

 

کلاههای شش گانه تفکر

چکیده:

امروزه، متناسب با اهمیت اندیشه و نقش سرنوشت ساز آن، به تفکر پرداخته نشده و هنوز مهارتهای فکری در زمره آموزش و پرورش درنیامده است.
بزرگترین دشمن تفکر، پیچیدگی است. چرا که پیچیدگی سبب سردرگمی می شود. لیکن در مسائل ساده و شفاف، تفکر بسیار کارآمد جلوه می کند.
در ایده شش کلاه تفکر، دو هدف اصلی دنبال می شود. یکی ساده کردن عمل تفکر و دومی ایجاد نوعی تغییر در طرزتفکر است. این کلاههای شش گانه یک نوع اطمینان و راحتی را برای یک نوع خاصی از تفکر به وجود آورده تا بهتر بتوان ازطریق آن به نتیجه مطلوب دست یافت.
کلاه سفید، تفکر برمبنای آمار و ارقام و واقعیتها، کلاه قرمز، احساسات، عواطف و همچنین حس ششم، کلاه سیاه، قضاوت منفی و تظاهر به مخالفت، کلاه زرد، روشنایی و خوش بینی و برخورد سازنده و مثبت، کلاه سبز، تفکر خلاق، ایجاد انگیزه و حرکت و بالاخره کلاه آبی، کنترل، خونسردی و رهبری، از ابزارهای اصلی ایده فوق به شمار می روند.

مقدمه
در جهان کنونی، متاسفانه متناسب با اهمیت اندیشه و نقش سرنوشت ساز آن در آینده، به تفکر بها داده نشده و کماکان مهارتهای فکری در زمره آموزش و پرورش درنیامده است.
ضرورت تدریس درست اندیشی، تفکر خلاق و مهارتهای آن در دوران کودکی، مهدکودک، دبستان، دوره راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه، رسانه های جمعی و... کاملاً مشهود است.
تفکر سرچشمه اصلی تمامی نیروهای انسانی است و هرقدر در آن متبحر شده باشیم، باز هم باید بخواهیم که بهتر و بهتر بیندیشیم. لیکن معمولاً افراد دارای تحصیلات عالیه آنقدر سرگرم آموختن تفکرات دیگران هستند که خود فرصت فکر کردن ندارند
در ایده شش کلاه تفکر دو هدف اصلی وجود دارد. اولین هدف ساده کردن عمل تفکر است تا بدین وسیله به شخص متفکر اجازه داده شود تا به جای اینکه به مسائل مربوط به احساسات و منطق و اطلاعات و امید و خلاقیت توأماً بیندیشد، در آن واحد تنها به یک موضوع فکر کند. درواقع این بدین مفهوم است که درعوض اینکه شخص از منطق برای پشتیبانی از احساسات نیمه پنهان خود استفاده کند، او می تواند احساسات خود را به راحتی و آشکارا با کلامی تحت عنوان کلاه قرمز بیان کرده، بدون اینکه بخواهد برای احساسات خود دلیل بیاورد یا توجیه کند. سپس بعد از اظهار احساس خـــود به صورت آشکارا، شخص می تواند با کلاه سیاه با جنبه های منطقی مساله برخورد کند.

دومین و درواقع هدف اصلی ایده شش کلاه تفکر، یک نوع تغییر در نوع تفکر است. اگر یک شخص در یک جلسه، شدیداً دیدگاه منفی داشته باشد، می توان از آن شخص درخواست کرد که کلاه سیاه را از سرش بردارد. یا ممکن است از او تقاضا شود که کلاه زرد را بر سر بگذارد که درواقع مستقیماً از او درخواست می شود که مثبت فکر کند. بدین شکل، ایده شش کلاه تفکر از یک نوع واژه یا اصطلاح استفاده کرده که با وجود این، به هیچ عنوان آزاردهنده یا توهین کننده نیست. و چیزی که بسیار مهم است این است که این اصطلاح، به شخصیت یا شأن هیچ شخصی اهانت نمی کند. به وسیله تبدیل شش کلاه تفکر به یک بازی تحت عنوان (ROLE-PLAY) ، این امکان فراهم می شود تا سوالهای بخصوصی درباره انواع تفکر پرسیده شود. درواقع این کلاهها بیشتر شبیه دستورالعملهای تندنویسی هستند.

هرگز پیشنهاد نمی شود که در هر لحظه، در تفکراتمان حتماً از یکی از کلاهها استفاده کنیم. چرا که این کار غیرضروری است.

ما اغلب می خواهیم از یک کلاه یا سایر کلاهها با یک سری قوانین تعریف شده در طول بحث و گفتگوها استفاده کنیم. و یا اینکه ممکن است در طول بحث از شخصی بخواهیم تا یک نوع کلاه خاص را بر سر بگذارد. در ابتدا این مسائل ممکن است تا حدودی ناراحت کننده به نظر برسد اما بعداز مدتی این نوع شیوه درخـــــواست ازطرف مقابل، کاملاً طبیعی می شود.

کاملاً روشن است که اگر همه افراد داخل یک سازمان از قوانین این بازی مطلع گردند، اصطلاحات این نوع تفکر بسیار سودمند خواهدبود. برای نمـــــــونه تمام افرادی که می خواهند دریک بحث شرکت کنند باید از معنای کلاههای مختلف مطلع باشند. این ایده بهترین راندمان را وقتی می دهد که به شکل یک زبان عامیانه درآید.


                      

 

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i درمان اشکالات املاء

سه شنبه 91/7/18 ساعت 3:0 عصر

 

 

درمان اشکالات املاء

?- حافظه توالی دیداری

نوع نقص: دانش آموز در تجسّم وترتیب وتوالی حروف دچار مشکل می باشد.

درمان:

1-سه یا چهار دانش آموز را نام می بریم.از کودک می خواهیم به ترتیب آن ها را نشان دهد.

2-جلوی دانش آموز چند حرکت بدنی انجام می دهیم واز کودک می خواهیم همان حرکت ها را به ترتیب انجام دهد.

3- روی کارت مقوایی 3 یا 4 حرف می نویسیم وکارت را به او نشان می دهیم .سپس کارت را مخفی کرده واز کودک می خواهیم حروف دیده شده را از سمت راست به چپ نام ببرد.

4- روی کارت مقوایی 3 کلمه می نویسیم.کارت را مخفی کرده واز او می خواهیم کلمات را نام ببرد. همین طور تعداد کلمات را افزایش می دهیم.

5- روی زمین حیاط مدرسه تعدادی مربّع رسم می کنیم و داخل هر مربّع ،حرف الفبایی را می نویسیم. دانش آموزی روی یک مربّع بایستد وبعد از اندک زمانی روی مربّع دیگر برود .تا چهار مربّع. از دانش آموز مورد آموزش ما می خواهیم  حروفی را که روی آن توقّف نموده است را نام ببرد.

6- کلمه ای را وسط سطر  می نویسیم واز او می خواهیم بدون حرکت چشم،اشیاء پیرامون ان را ببیند. 

?- تمیز دیداری

نوع نقص: کودک در ادراک ریزه کاری ها وجزئیات کلمه های به خاطر سپرده دچار مشکل می باشد و در نوشتن آن ها مرتکب اشتباه شده است.

درمان:

1- تصاویر آزمون شماره 4 فراستیگ را الگو قرار داده و از کودک می خواهیم دور شکل مورد نظر ما دایره رسم کند.

2-  کارت 10×7 تهیّه ودر روی آن جدول رسم نموده ودر سمت راست کارت یک حرف و در سمت چپ آن تعدادی حروف می نویسیم واز او می خواهیم حرف سمت راست را بین حروف داده شده پیدا کند.

3- مانند تمرین قبل ولی در این جدول این بار کلمه می نویسیم.

4- روی کارت10×7 تعدادی حروف را در جهات مختلف نوشته واز او می خواهیم بدون چرخاندن کارت، حروف مورد نظر ما را پیدا کرده و دور آن خط بکشد.

5- طرح ونقاشی هایی تهیّه کرده وتعدادی تصویر مورد نظر ما را داخل آن پنهان کرده واز او می خواهیم تا شکل مورد نظر را پیدا کند.

6- کارت 10×7 تهیّه و حروفی را درهم می نویسیم واز کودک می خواهیم  حرف مورد نظر ما را پیدا کند.

7- صفحه ای از کتاب درسی را انتخاب کرده واز او می خواهیم حرف خاصّ مورد نظر ما را پیدا کند.

8-شکل های هندسی ناقص به کودک می دهیم تا آن را کامل کند.

9- طرح هایی از حیواناتی که تکمیل نشده را در اختیار او قرار داده تا آن را کامل کند.

10- کارت 10×7 تهیّه وروی ان حروف را بصورت ناقص می نویسیم تا شکل درست آن را بنویسد.

11- تصویر شکل هندسی مورد نظر ما را روی نقطه چین کامل کند. 

?- حافظه دیداری

علل: ضعف حافظه ی دیداری است. کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را در کلمه به خاطر بیاورد.

درمان:

1- دو تصویر انتخاب می کنیم وسپس یکی یکی به شاگرد نشان می دهیم .

2- همان تمرین اوّل،امّا به جای دو تصویر، سه تصویر و اگر کودک قادر به یادآوری شد، چهار تصویر نشان می دهیم،همین طور تعداد تصاویر را افزایش می دهیم.

3-تصویر مرکّب به دانش آموزان می دهیم. کلّ اجزا را به خاطر می سپارند وبعد از مدّت کوتاهی ،تصویر را مخفی می کنیم  واز آن ها می خواهیم تا اجزای آن را نام ببرد.

4-تعدادی اسباب بازی را به کودک نشان می دهیم،سپس پارچه ای روی یکی از وسایل گذاشته واز او می خواهیم وسیله ی مخفی شده را نام ببرد.

5-  تعدادی اسباب بازی را ردیف کرده وبه کودک نشان می دهیم،سپس جای یکی از وسایل را عوض کرده واز او می خواهیم بگوید کدام بوده است؟مرحله ی بعد تعداد وسایل جابجایی را افزایش می دهیم.

6- دانش آموز را به بیرون کلاس می فرستیم ومحلّ نشستن یک یا دو نفر از دانش آموزان را عوض می کنیم،سپس از دانش آموز می خواهیم محلّ تغییر را گزارش دهد.

7-چند کارت 10×7 تهیّه کرده وروی هر کارت فقط یک واژه می نویسیم. کارت ها را به دانش آموز داده تا واژه را به خاطر بسپارد.کارت ها را از او می گیریم ودور از چشم او دو کارت را بر می داریم وسپس از او می خواهیم کارتی که برداشته ایم را معرّفی کند.

8- استفاده از اسباب بازی آموزشی دو مینو

9- روی کارت10×7 واژه های درسی را می نویسیم واز کودک می خواهیم واژه ها را به خاطر بسپارد ودر هوا با انگشت بنویسد. همین طور هر مرتبه تعداد کارت ها را افزایش می دهیم.

10- از بیان تعداد غلط های نوشته شده در دیکته خود داری کنیم. بلکه تعداد واژه های صحیح نوشته شده را به او گفته تا باعث اعتماد به نفس او وتقویت یادگیری شود.

11- ابعاد کارت ها را کاهش می دهیم. واژه های مورد نظر درسی را روی آن می نویسیم.

12- روی کارت ها، واژه های هم خانواده بنویسیم

 

 ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن

بنا به نظر کالو گر و کالسون ( 1978)85تا 90در صد اختلالات یاد گیری به اختلالات خواندن مربوط است  اگر چه نمی توان ویژگیهای صد در صد مشابهی را در این کودکان مشاهده کرد اما می توان گفت اغلب آنان ویژگیهای زیررا دارند:

?- بیشتر این کودکان پسر هستند بنا بر برخی تحقیقات تعداد پسرانی که این مشکل را دارند چهار برابر تعداد دختران است.

?- در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.

?- تمایل به خواندن ندارند.

?- قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند .

?-  دامنه توجهشان کوتاه است.

?- در تمرکز مشکل دارند .

?-  معمولا در مدرسه افت تحصیلی داشته اند .

?-  معمولا دارای مشکلات جسمی مثل ضعف بینایی و شنوایی هستند .

??- اغلبشان مسائل هیجانی دارند.

??- احساس نا امیدی بی لیاقتی و کم جراتی می کنند.

??- در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند .

??-به جای اینکه چشمهایشان را هنگام خواندن حرکت دهند سر شان را تکان می دهند.

??- کلمه به کلمه می خوانند .

??- به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند .

??- به نقطه گذاری توجه ندارند و از توجه به معنی لغت غافلند .

??- وقتی مطلبی را آهسته می خوانند لبهایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند

??- واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.

??- کلماتی را که تازه خوانده اند جا به جا یا تکرار می کنند.

??- حافظه دیداری و شنیداریشان ضعیف است.

??- فاقد تمیز وتشخیص کافی شنیداری هستند.

??- محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد ویا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.

??-  رشد اجتماعی کافی ندارند .

??- در مدرسه سازگاری شخصی مناسب ندارند.

 درمان اختلالات یادگیری

هر چند اختلالات یادگیری اصولا مساله‌ای آموزشی است، اما از چندین جنبه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری تلاشها در این زمینه آشکار از فرضیه نقص جزئی در مغز سود می‌جویند و بدین ترتیب می‌کوشند تا با ارزیابی مسائل فرض شده مربوط به این نقص زیستی مشکل را برطرف کنند. از جمله شیوه‌های درمانی رایج بر این اساس می‌توان به درمان رایج بر نگرشهای "ادراکی" - "حرکتی" اشاره کرد.

در این شیوه تلاش می‌شود تا موقعیتهایی برای کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتی را از محیط دریافت دارد، به یکدیگر ارتباط دهد و آنها را دریابد. استفاده از روروک ، بازیهایی برای آموزش حرکت ، تمرینات روی تخته سیاه برای رشد هماهنگی حرکت و ادراک دیداری ، حل معما در این شیوه کاربرد دارد.

از روشهای درمانی دیگر می‌توان به روش "دیداری" - "حرکتی فراستیگ" و شیوه‌های رفتاری اشاره کرد. برخی از متخصصان حرفه پزشکی نیز معتقدند باید به این دسته کودکان دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. با این حال درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات انجام شده بسیار اندک است. "مگا ویتامین درمانی" اولین بار توسط کوت برای درمان این اختلالات پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته می‌شود.

گفتار در مانی و کار در مانی در درمان این اختلال موثر است .

از سوی دیگر در نظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از  کلاسهای ویژه. با این حال مساله جای دهی مبتلایان به اختلالات یادگیری در کلاسهای مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است.

 

تهیه و تنظیم: کریمیان آموزگار اول


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i تکنیک های نقاشی برای دانش آموزان ابتدایی

سه شنبه 91/7/11 ساعت 5:0 عصر

 

تکنیک های نقاشی برای دانش آموزان ابتدایی

رنگ گواش از جمله وسایلی است که برای ایجاد فرصت تجربه در سناخت رنگ مناسب کار کودکان است زیرا به راحتی روی کاغذ قرار گرفته و از قدرت پوشانندگی رنگی بالایی برخوردار است.

آبرنگ احتیاج به دقّت بیشتری دارد و معمولا رنگها از غنای زیادی بر خوردار نیستند و جاذبه ای در کودک ایجاد نمی کند.

نقّاشی روی سه پایه نیز جوابگوی بعضی نیاز های عاطفی کودک نیست.

نقّاشی با مداد برای کودکان کوچکتر از آن جا که نوک مداد به راحتی می شکند مشکل است.

ذغال و گچ و ماژیک نیروی بیانی کودک را تقویت می کند.

اصطکاک قلم مو بر روی کاغذ باید خیلی کم باشد تا کودک بتواند به راحتی به هر طرف که می خواهد خطوطی ترسیم کند.کاغذ انتخابی برای این نوع نقّاشی باید لیز و هم جذب کننده رنگ باشد.

از رنگهایی که به وسیله انگشت به کار گرفته می شود می توان در جای مناسب استفاده کرد.

به سئوال هایی که کودک در مورد وسایل می کند باید اطّلاعات تکنیکی را در حد آمادگی به او داد.

در مورد وسایل و ابزار کار در هنر هیچ محدودیتی برای استفاده از ابزار خاص هنری وجود نداشته و هر وسیله ای اعم از وسایل طبیعی و مصنوعی می توانند مورد آفرینش های هنری کودکان باشد.

استفاده از تکنیکهای نقّاشی می تواند دانش آموز را بیشتر با وسایل کمک آموزشی در گیر نماید. که در ذیل نمونه هایی ذکر می گردد.

-استفاده از کاغذ گلاسه و رنگها، روی کاغذ گلاسه به وسیله پاستل یا مداد شمعی لایه هایی رنگ ایجاد می کنیم سپس آن را خراش می دهیم.

-استفاده از کاغذ گلاسه و مرکب.

-استفاده از مداد شمعی برای کشیدن خطوط اصلی و سپس تمامی سطوح نقّاشی را رنگ می زنیم.

-مداد شمعی و اطو.

-استفاده از سیب زمینی و میوه جات دیگر جهت چاپ و شکل سازی.

-نقّاشی روی سطح شیشه.

-اعداد را به شکل های مختلف تبدیل کرد.

-کلاژ.

-استفاده از هر وسیله در دسترس مانند: کاموای کلفت و نازک، ماکارونی، ساقه گندم، مفتول و سیم های رنگی، کاغذ های رنگی، خرده چوب، کاغذ آلومینیوم، مسواک، نی، و 000

 

برگرفته از کتاب آموزش نقّاشی در مدارس دوره ابتدایی نوشته آیت اله محمّد پور- مهوش سهیلی

تنظیم:  کریمیان آموزگار دبستان ولی عصر ایمان شهر

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i انواع رسانه های آموزشی

چهارشنبه 91/7/5 ساعت 7:0 عصر

 

به نام خدا

انواع رسانه های آموزشی

تصویر: تصویر یک دیداری غیر شفاف دو بعدی است که افراد، مکانها، اشیاء یا روابط بین آن ها را نشان می دهد. تصویر می تواند به وسیله عکاسی، طراحی، یا نقّاشی تولید شده باشد. بعضی از تصاویر را می توان با استفاده از بریده کاغذ های رنگی، بریده پارچه، پر، دانه و غیره یا ترکیبی از همه آن ها به وجود آورد. از تصاویر در تولید همه رسانه های آموزشی (مثل انواع چارتها اسلاید، کتاب، طلق شفاف، فیلم استریپ، پوستر ) استفاده می شود. تصاویر در اندازه های مختلف و به صورت رنگی و سیاه و سفید موجودند.هر کس می تواند بر حسب موارد استفاده ای که از تصاویر دارد مجموعه ای از آن ها را برای خود جمع آوری کند. معلّم ها می توانند علاوه بر مجموعه شخصی از دانش آموزان بخواهند تا برای هدفی معین به جمع آوری تصاویر بپردازند.

 کتاب: کتاب یک اثر نوشتاری است که بر روی کاغذ، پوست، پارچه نوشته شده باشد. این اثر دارای جلد است و به طریقی صحافی شده است. کتاب می تواند اطلاعات را به صورت فشرده و ارزان در خود ذخیره کند و هر وقت لازم بود در اختیار قرار دهد. کتاب ها را به دو دسته کتاب های درسی و غیر درسی تقسیم می کنند.

مجله:مجله نشریه ای است با عنوان مشخص که به صورت شماره ها یا جزوه های پیاپی با فاصله زمانی منظم برای مدت نا محدود منتشر می شود. مقاله های علمی موجود در آن ها می تواند منابع علمی خوبی برای مطالعه های اضافی یادگیرندگان باشد.

چارتها: چارتها رسانه هایی هستند که حس دیدن را به کار می گیرند. آنها از خط، تصاویر، عکس، نمودار، نقّاشی و نوشته برای خلاصه کردن اندیشه ها و نظم دادن به آنها استفاده می کنند.چون چارتها بیشتر به اطلاعات ارائه شده نظم می دهند پس می توان آنها را بر روی هر حامل ارتباطی مثل تخته سیاه، تابلو پارچه ای، تابلو مغناطیسی، طلق شفاف یا مقوا رسم نمود.چارتها از نظر نحوه ارائه مطلب به دو دسته تقسیم می شوند.1-چارتهایی که مطالب را به صورت مرحله مرحله ارائه می دهند (چارتهای برگردان، چارتهای پوششی ). 2-چارتهایی که مطالب را به صورت همزمان ارائه می دهند ( چارتهای جریانی، شاخه ای، درختی، جدولی، نقشه ای و تصویری ).

نمودارها: نمودارها از رسانه های نوشتاری هستند که ارقام را تبدیل به نقطه، خط، تصویر یا سطح می کنند. آنها قادرند به سادگی و خیلی سریع با یادگیرندگانی که نحوه خواندن نمودارها را یاد گرفته اند ارتباط برقرار کنند. نمودارها می توانند در باره کمیت، رابطه، اندازه و درصد مطالب را ارائه دهند. ( نمودار ستونی، سطحی، خطی و نمودار تصویری ).

نقشه: نقشه ها تصاویری از بخشهای مختلف زمین یا سایر کره های آسمانی هستند. هر بخش از نقشه مطابق اصل آن در طبیعت است ولی با مقیاسی کوچکتر، مقیاس نقشه ها معمولا در پایین آن ها به صورت کسر یا میزان نوشته شده است.در رسم نقشه ها علاوه بر استفاده از اصول نقشه برداری از رنگ و سمبل هایی نیز استفاده می شود. گر چه به نظر می رسد که کاربرد اصلی نقشه در درس جغرافیا است ولی در کلیه دروس می توان از نقشه استفاده کرد.

پوستر:یکی از رسانه های آموزشی نوشتاری است. در تهیه پوستر از طرح، رنگ، عکس و نقّاشی استفاده می شود. بهترین پوستر، پوستری است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند و توسط دانش آموزان و زیر نظر معلّم تهیه شوند.

تابلو های گچی: از معمولی ترین و فراوان ترین رسانه های آموزشی هستند که در هر کلاس درسی وجود دارد.باید از قبل تعیین کرد که چه بخشی از مطالب درس آنقدر دارای اهمیت است که باید روی تابلو نوشته شود.

تابلو های ماژیکی: که از سطوحی صاف و معمولا سفید رنگ تشکیل شده اند، بر روی این تابلو ها با ماژیک هایی که دارای مواد حلال در آب هستند می نویسند.

تابلوهای مغناطیسی: سطح این گونه تابلو ها از ورقه های آهن ساخته شده است. روی این ورقه ها را رنگ

می زنند تا زمینه مناسب تری برای برقراری ارتباط به وجود آید. این تابلو ها برای استفاده گروهی و انفرادی مناسب هستند.

تابلو های پارچه ای: سطح این تابلو ها از پارچه های کرکدار پوشیده است و در پشت موادی که بر روی این تابلوها الصاق می شود کاغذ سمباده می چسبانند.

از رسانه های شنیداری می توان به نوارهای کاست، رادیو اشاره نمود.

از رسانه های شنیداری-دیداری متحرک می توان از فیلم و نوار ویدئو نام برد.

سه بعدی ها: بهترین نوع رسانه ها برای ایجاد تجارب واقعی اجسام ( اندازه، جنس، شکل ) سه بعدی ها هستند. چون هنگام تجربه کردن اجسام از تمام حواس استفاده می شود. سه بعدی ها را به اجسام واقعی، نمونه ها، مدلها، برشها و ماکتها تقسیم بندی می کنند.

منابع انسانی و موقعیتها: یکی از بهترین رسانه هایی که می تواند در موقعیتهای یادگیری آموزش مورد استفاده واقع شود محیطی است که فرد در آن رشد می یابد. گاه می توان یادگیرنده را به خارج از فضای آموزشی و بدرون محیط یادگیری برد و گاه می توان منابعی از این محیط را انتخاب کرد و به داخل کلاس آورد. نمونه ای از مورد اوّل گردش علمی و از مورد دوم استفاده از افراد دیگر به غیر از معلّم (منابع انسانی ) است.

رایانه: رایانه ها ماشین هایی هستند که می توانند اطلاعات را ذخیره کنند، آنها را بپردازند و هر وقت از آنها خواسته شد اطلاعات مورد نیاز را باز یابی کنند.برای منظور های آموزشی، اداری، تجاری و سرگرمی به کار برده می شوند.

 

بر گرفته از کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی نوشته خدیجه علی آبادی

تنظیم:  کریمیان آموزگار دبستان ولی عصر ایمان شهر

 

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i ارزشیابی توصیفی

سه شنبه 91/7/4 ساعت 8:0 عصر

 

تعریف ارزشیابی توصیفی

بکارگیری مقیاس مقوله ای رتبه ای (بسیار خوب- خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش و آموزش دارد) به جای مقیاس فاصله ای و به کارگیری کارنامه ی توصیفی و ابزارهایی برای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متناسب با مقیاس مورد نظر.

اهداف طرح

·         بهبودکیفیت فرایند یاددهی یادگیری

·         فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگیان بیست گرایی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تاکید بر محتوا

·         افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی یادگیری با کاهش اعتبار نمره و ...

ضرورتهای طرح

 

 

 

 

 

 

 

مبانی و اصول طرح

 

 

 

 

 

 

ابزارهای ارزشیابی

در این الگوی ارزش‌یابی  ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات متنوع شده ا‌ند و علاوه بر آزمون های مداد کاغذی  ابزارهای دیگری چون پوشه ی کار، ابزارهای ثبت مشاهده، تکالیف درسی و آزمون های عملکردی و خود سنجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها اطلاعات بیش‌تر و وسیع‌تری را برای معلّم، فراهم می‌سازد  و در نتیجه هم اعتبار اطلاعات به سبب تنوع در ابزارها، بیش‌تر می‌شود و هم قضاوت و داوری معلّم واقعی تر و منصفانه‌تر می گردد

1- آزمون ( مداد کاغذی- عملکرد- تکالیف) بر اساس اهداف مورد نظر و رفتار مورد انتظار آموزگار تهیه و پیش بینی شود.

2- پوشه کار یا کارنما – شامل نمونه کارهای دانش آموز که از نظر آموزگار مناسب برای بازخورد و معرف روند فعالیت و پیشرفت دانش آموز باشدو با ملاک های خاص ارزیابی گردد.

3- فهرست وارسی (چک لیست)یا فهرست رفتار، برای ارزیابی از هر فعالیت برنامه ریزی شده با پیش بینی مقیاس مناسب.

4- برگ ثبت گزارش – شامل توضیحات نوشته شده توسط معلم درخصوص جریان رشد عاطفی و اجتماعی دانش آموزان .

5- پروزه – واگذاری ودرگیر نمودن دانش آموز با مسائل برای یافتن پاسخ پرسشها و بکارگیری توانایی  های عالی ذهن و تفکر و فراگیری راههای کسب اطلاعات .

6- کارنامه یا کارنمای توصیفی – پس از ثبت ویژگی ها و سنجش دقیق دانش آموز به ارزشیابی وی می پردازیم و از   مقیاس  رتبه ای (درحد انتظار – نزدیک به انتظار – نیاز به تلاش بیشتر) استفاده
. می کنیم  که این گزارش باید  چهاربار درطول سال (هردو ماه یک بار ) به اولیا داده شود.

·         گزارش پیشرفت تحصیلی (کارنامه ی توصیفی)

·         بازخورد توصیفی

·         پوشه کار

·         برگ ثبت مشاهدات

·         چک لیست

·         آزمون ها

·         تکالیف درسی

1-گزارش پیشرفت تحصیلی(کارنامه توصیفی)

این گزارش بر خلاف کارنامه ی کمّی که شامل فهرستی از نام دروس ونمره ها ست، گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز را که  شامل  توصیفی از وضعیت وی است، به والدین بازخورد می‌دهد. هم چنین در این گزارش تنها به وضعیت درسی صرف توجه نمی‌شود، بلکه به ابعاد عاطفی، جسمانی و اجتماعی  توجه می شود. در گزارش پیشرفت تحصیلی،  والدین به روشنی درمی یابند که در چه بخش از انتظارات آموزشی، قوت و ضعف دارد.

این کارنامه برای ارائه بازخورد نتایج تلاش و عملکرد   دانش آموز و معلم در فرایند یاددهی یادگیری تنظیم می شود . دراین کارنامه علاوه بر مشخصات فردی دانش آموز اطلاعات دیگری مانند وضعیت حضور وغیاب و عملکرد درسی و فعالیت های برجسته دانش آموز و توصیه های معلم ونظر والدین در مورد فرزندانشان ارائه می گردد.

2-بازخورد توصیفی

لازم به ذکر است که گفت و گو در بازخورد خیلی موثر است بسیاری از محققان نشان داده اند که بازخوردهای شفاهی از بازخوردهای کتبی موثرترند.

بازخوردهای توصیفی به دانش آموز این امکان را می دهد که وضعیت کنونی خود را در فرایند یاددهی یادگیری به خوبی بشناسد و فعالیتهای مناسب تری را اجرا کند.،معلم نیز از این طریق دیدگاههای اصلاحی خود را ارائه می دهد  و نتایج و تاثیرات آن را پی گیری می کند .برای مثال اگر معلم بخواهد به دانش آموز  و والدین او بازخورد  بدهد بعد از برشمردن موفقیتهای دانش آموز اشاره می کند : "شما هنگام خواندن ،جملات را از هم جدا نمی کنید و بنابراین بهتر است این تمرینات را اجرا کنید......"

بنابراین  بازخورد کامل شامل دو بخش است  :

1-توصیف وضعیت موجود دانش آموز :   در این قسمت ابتدا موفقیتهای دانش آموز بیان شده وبعد خطاهای او بیان می شود.

2-ارائه ی رهنمود یعنی معلم راهکار لازم را برای رفع خطای دانش آموز ارائه می دهد .

پس در واقع بازخورد صرفا انعکاس ضعف ها و قوتهای دانش آموز نمی باشد چون صرفا انعکاس ضعف ها و قوتها با زخورد را با فرایند یاددهی و یادگیری مرتبط نمی سازد و آن چه بازخورد را پویا می سازد رهنمود است . لازم به ذکر است رهنمود را نمی توان پرسش تکراری و باز نویسی متون درسی دانست .برای مثال به دانش آموز تکلیفی داده شده که باید اطلاعاتی در باره ی گیاهان دارویی جمع آو ری کند.هدف اصلی جمع آو ری اطلاعات است .معلم بعد از مشاهده ی گزارش دانش آموز به او چنین بازخورد می دهد:

1-(دخترم می بینم با تلاش و دقت زیاد،توانسته ای اطلاعات مناسبی را به دست آوری.)2-( مطالب شما در باره ی فواید درمانی گل بنفشه ناقص است )3-(. سعی کن  آن را کامل کنی . گزارشت را یک بار دیگر بخوان و نشانه گذاری های آن را اصلاح کن .)

در بازخورد بالا ابتدا موفقیت دانش آموز را تحسین نموده ایم سپس خطای او را تذکر داده ایم در انهتا رهنمود لازم را برای رفع خطای اوارائه داده ایم.

3-پوشه کار

پوشه کار در حقیقت مجموعه و نمونه ای از محصولات و فعالیتها وآثار هنری و تکالیف نوشتنی و برگه های آزمون وگزارشات و تشویقات و ... دانش آموزان است که به صورت مدون گردآوری می شود تا قابل ارزشیابی باشد .

پوشه کار شامل مشاهدات (چک لیست و ثبت رویدادها) تحلیل آزمون ها (عملکردی و مدادی کاغذی و کتاب باز و گروهی و ...) بازخورد همکلاسی ها و والدین و فراگیر به خود می باشد .

4-برگ ثبت مشاهدات

معلم در مواقعی که شرایط بروز برخی رفتارها واعمال ویژه ورفتارها وفعالیتهای خاص درسی و اجتماعی و عاطفی و فعالیتهای بهداشتی و ... برای دانش آموز فراهم می گردد، مشاهدات خود را ثبت تا در موقع ارزشیابی لحاظ گردد

5-چک لیست

منظور مجموعه ای از نشانه ها و شواهد است که به انتظارات خاص از دانش آموز مربوط می شوند و توسط معلم براساس مشاهدات خود درکلاس در مورد وجود یا عدم وجود شواهد رفتار عملکرد تنظیم می شود .

6-آزمونها

معلم با آزمون های مختلف (مدادی کاغذی و آزمون در خانه و کتاب باز و عملکردی) نسبت به جمع آوری اطلاعات مختلف به منظور سنجش و ارزشیابی دقیق تر دانش آموزان و اولیای آنان آگاه می شود

7-تکالیف درسی

تکالیف درسی به عنوان یکی ازابزارهای ارزشیابی موقعیت های خوبی برای فراگیر فراهم می کند تا نسبت به تقویت وبسط دانشها و مهارتهای خود در کلاس و مدرسه (کارگاه و کتابخانه و آزمایشگاه) یا منزل تلاش نماید .

 تنظیم: کریمیان

 

        تلفیق رویکردهای مختلف ارزشیابی
         توجه به انتظارات واقعی دانش آموزان
         کثرت گرایی روش وابزارهای متنوع برای جمع آوری اطلاعات از دانش آموزان
         توجه به بازخورد مثبت و صادقانه
         توجه به فرایند رشد وپیشرفت دانش آموز (فرایند گرایی)
         توجه همه جانبه به ابعاد مختلف شخصیت فراگیر
         تجربه سایر کشورها در این زمینه
         بی توجهی به سایر ابعاد شخصیتی دانش آموز
         ناکارآمدی مقیاس های کمی برای ارزیابی تغییرات کیفی در شخصیت دانش آموزان
         تعبیر ناصواب از مفهوم ارزشیابی
         هدفمند شدن امتحان
         وجود پدیده کودک آزاری در اثر توجه بیش از حد به نمره


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 تبریک
تبریک
تبریک دهه ی فجر
تبریک
تسلیت
تسلیت
عزاداری دانش آموزان شب تاسوعا
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
87028

:: بازدیدهای امروز ::
0


:: بازدیدهای دیروز ::
2


:: درباره خودم ::

مهر 91 - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )
داریوش مغرور
این وبلاگ جهت معرفی فعالیت های آمورشی و پرورشی ایجاد شده است امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

:: لینک به وبلاگ ::

مهر 91 - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

:: لینک دوستان من ::

پورتال آموزش و پرورش
دفتر برنامه ریزی و کتب درسی
معاونت آموزش ابتدایی
پایگاه کتاب های درسی
گروه درسی ریاضی
گروه درسی علوم تجربی
گروه درسی تعلیم و تربیت دینی
گروه درسی زبان و ادبیات فارسی
گروه درسی هنر
گروه درسی قرآن
گروه درسی جغرافیا
رشد شبکه ملی مدارس
سایت ها و پایگاه های قرآنی
کتابخانه های دانشگاهها
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
مرکز آموزش نیروی انسانی
سامانه آموز های ضمن خدمت
پخش زنده شبکه های تلویزیونی و رادیو
سایت برنامه درسی ملی
سامانه آزمون الکترونیکی
سامانه ختم قرآن مجید
سامانه جمع آوری اطلاعات آموزشی و پرورشی
دیوان حافظ
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
بابا آب داد
پیک آموزشی
کلاس اولی ها
دبستان آتلاین

:: آرشیو ::

کلاس اول
کلاس دوم
کلاس سوم
کلاس چهارم
کلاس پنجم
پرورشی
1
زمستان 1386
زمستان 1387
بهمن 1388
بهمن 88
مهر 91
بهمن 90
شهریور 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
اردیبهشت 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92

:: خبرنامه ::