سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر کس نیکو بپرسد، بداند [و] هرکس بداند، نیکو بپرسد . [امام علی علیه السلام]

 
 
کلاس اول - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

i پیام تسلیت

جمعه 91/8/26 ساعت 10:31 صبح

 

باز دلم غم گرفت دوباره ماتم گرفت

ماه محرم آمد تمام عالم گرفت

 

محرم آمد و ماه عزا شد

مه جانبازی خون خدا شد

جوانمردان عالم را بگویید

دوباره شور عاشورا به پا شد

 

با آب طلا نام حسین قاب کنید

با نام حسین یادی از آب کنید

خواهید مه سر بلند و جاوید شوید

تا آخر عمر تکیه بر ارباب کنید

 

فرا رسیدن ماه محرم تسلیت باد


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i کار گروه آموزشی پایه اول

چهارشنبه 91/8/24 ساعت 10:15 صبح

 

 

صورتجلسه شماره دو گروه آموزشی پایه اول آبان ماه 1391

آموزشگاه ولی عصر مینادشت

موضوع: شیوه های گوناگون تدریس و همسو سازی با الگوی هدف گذاری برنامه درس ملی

شرح مختصری از محتوای جلسه:

در این ماه چند مورد از روش های تدریس بررسی گردید و طراحی تدریس درس پنج فارسی اول دبستان بر پایهی همسوسازی با برنامهی درسی ملّی صورت گرفت.

 الگوی تدریس اعضای تیم 

      در این الگو، به جای اینکه در ابتدا معلم تدریس کند، فراگیران نقش معلم را ایفا می کنند و تدریس توسط «اعضای تیم فراگیران» انجام می شود و پس از آن معلم توضیحات ضروری و تکمیلی را برای آنان ارائه می دهد. دراین الگو معلم قبل از حضور در کلاس دو کار اساسی دارد: 1- متن درس را حتی المقدور به چند قسمت مساوی و از نظر کیفیت مطالب به چند قسمت متعادل تقسیم بندی کرده باشد. 2- سؤالات آزمون را آماده و حتی المقدور تکثیر کرده باشد.

      محتوای متن درس برای فراگیران بایستی قابل فهم و درک باشد و متن درس بلند باشد تا قابل تقسیم به چند قسمت مساوی باشد و مطالب هر قسمت مستقل از یکدیگر باشد. ارزشیابی در این الگو، در مورد همه ی قسمتهای درس است و سؤالات آزمون از نوع «صحیح – غلط» و چند گزینه ای و می تواند باشد؛ چرا که تصحیح و ارائه بازخورد یادگیری در این نوع آزمونها راحت تر است . پس از ارائه کلید، فراگیران به صورت فردی به خودشان نمره می دهند: 1) تشکیل گروه ها   2) تعیین شماره برای اعضای گروه ها   3) مشخص کردن هر یک از قسمتهای متن درس 4) مطالعه فردی   5) نظارت معلم به گروه ها 6) تشکیل گروه های جدیدی 7) بحث و تبادل نظر گروهی    8) نظارت معلم به گروه ها 9) بازگشت به گروه های قبلی 10) تدریس فردی    11) ارزشیابی از فراگیران   12) ارائه کلید یا پاسخ نامه 13) تفسیر نمرات 14) نتیجه گیری

 

اجرای الگو در درس مرغابی ها و لاک پشت

     فراگیران را به صورت تصادفی به گروه های چند نفری (در این درس سه نفری) تقسیم می کنیم و برای هر فراگیری در هر گروه از شماره 1 تا 3 را مشخص کنیم ، متن درس را بر اساس شماره داده شده تقسیم و برای هر فراگیری قسمتی از درس را جهت مطالعه فردی بصورت صامت خوانی مشخص می نماییم به عنوان نمونه درس مرغابی ها و لاک پشت، این درس به سه قسمت تقسیم می شود و هر قسمت به یک گروه اختصاص می یابد. (برای شماره 1 قسمت اول درس، شماره 2 قسمت دوم و شماره 3 قسمت پایانی درس). زمان پیشنهادی برای مطالعه ی این مرحله 5 دقیقه است. در ضمن مطالعه ی فراگیران مدیر یادگیری به گروه ها سرکشی و نظارت می کند و اگر فراگیری مطالعه اش را زودتر تمام کرده معلم او را به مطالعه دوباره و یادداشت برداری تشویق می کند. پس از اتمام مطالعه فردی، شماره های هم نام هر گروهی با یکدیگر گروه جدیدی را تشکیل می دهند. شماره های 1 با یکدیگر، شماره های 2 با یکدیگر و شماره های 3 هم با هم ؛ اعضای گروه جدید در موردقسمت مشترک بحث و تبادل نظر می کنند و هر فردی برای سایر اعضا بیان می کند از قسمت مطالعه شده چه نکاتی را فهمیده و چه نتیجه ای گرفته است وقت پیشنهادی این مرحله به طور متوسط 10 دقیقه است. در ادامه هر یک از اعضاء به گروه های قبلی خود باز می گردند و در هر گروهی تک تک اعضا به ترتیب شماره ، مطالب را برای سایر اعضای گروه تدریس می کند و توضیحات لازم را ارائه می دهد. معلم در این مرحله نیز به نظارت، سرکشی و راهنمایی های لازم می پردازد. در پایان معلم از فراگیران ارزشیابی می کند، ارزشیابی به صورت فردی از نوع «صحیح – غلط» و وقت پیشنهادی 5 دقیقه است . پس از ارائه پاسخ فراگیران، معلم کلید پاسخ ها را ارائه می دهد تا فراگیران به خود نمره دهند و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کرده و اگر در سؤالی اشکالی دارند از مدیر یادگیری بپرسند در خاتمه مدیر یادگیری توضیحات اضافی و نکات مبهم و مشکل درس را مورد تأکید دوباره قرار می دهد.

 

روش نمایشی یا Expository

     در این روش پدیده یا واقعیتی به نمایش گذاشته می شود و مهارت دیدن، از محورهای اصلی این نوع آموزش است. با استفاده از این روش می توان با کمترین زمان، به تعداد زیادی از فراگیران اطلاعات داد. برای فعال تر کردن این روش معلم یا مدیر یادگیری می تواند در حین نمایش از فراگیران سؤال کند و یا انجام بعضی از قسمتهای نمایش کار را به دانش آموزان محول کند، همچنین با استفاده از وسایل و رسانه های آموزشی مؤثر می توان جذابیت نمایش را افزایش داد. مکانی که معلم مطالب را در آن ارائه می دهد، بسیار مهم است. زیرا نمایش باید قابل مشاهده باشد.

مراحل اجرای روش نمایش:     1) آمادگی و توضیح     2) نمایش دادن    3) آزمایش و سنجش

الگوی کارایی تیم

     در ابتدا فراگیران را در گروه های سه یا 5 نفره تقسیم کرده و از آنها می خواهیم که متن درسی مورد نظر را در مدت 15 دقیقه صامت خوانی نمایند مطالعه آنها بصورت انفرادی صورت گرفته و در صورت وجود اشکال می توانند از معلم خود (مدیر یادگیری) سؤال نمایند. بعد از مطالعه متن درس معلم سؤالاتی را که از قبل آماده نموده است در بین اعضای تیمها توزیع می نماید و از آنها می خواهد که به سؤالات بطور فردی و در مدت زمان تعیین شده (5 دقیقه) پاسخ دهند.. ویژگی مهم اجرایی این مرحله آنست که فراگیران در این مرحله حق مشورت با یکدیگر را ندارند اما در صورت عدم توانایی پاسخ دهی به سؤالات می توانند به کتاب درسی خود مراجعه نموده و پاسخ صحیح سؤال را در متن جستجو کنند. بعد از اتمام این مرحله وارد گام دوم می شویم. در این گام مدیر یادگیری از فراگیران می خواهد که نمون برگ سؤالات فردی را کنار گذاشته و به نمون برگی دیگر از همان سؤالات بطور گروهی پاسخ دهند در واقع در این مرحله فراگیران بطور تیمی و با مشورت با یکدیگر به سؤالاتی که عیناً همان سؤالات مرحله قبل است پاسخ می دهند . ویژگی مهم این گام آن است که بحث و تبادل نظر گروهی بر سر پاسخ دهی به سؤالات در این مرحله وجود دارد اما اعضای تیمها در صورت وجود اشکال یا اختلاف نظر در پاسخ دهی به سؤالی حق مراجعه به متن درسی را نداشته و تنها بایستی با گفتگو و تبادل نظر به آن پاسخ دهند. پس از پایان مدت زمان پاسخ دهی به سؤالات بطور تیمی که زمان این مرحله و مرحله قبل با توجه به توانایی فراگیران و شرایط کلاس می تواند متفاوت بوده و از 15-7 دقیقه متغیر باشد؛ مدیر یادگیری به ارائه کلید یا پاسخ صحیح سؤالات می پردازد و از فراگیران می خواهد که به تصحیح سؤالات خود بپردازند. در اینجا هر تیمی دو نمره خواهد داشت یک نمره ی فردی که هر فراگیری از تصحیح برگه خود (که در مرحله ی اول به او داده شده) بدست آورده و یک نمره ی تیمی (که در مرحله ی دوم حاصل گفتگو و نظرات اعضای گروه است) که این نمره ی تیمی را منشی هر تیم علاوه بر تصحیح برگ خود آن را محاسبه می کند. منشی تیمها بایستی دو نمره به کلاس و مدیر یادگیری ارائه نمایند.   1) نمره تیم    2) معدل نمرات فردی (جمع نمرات فردی و بدست آوردن میانگین آن) مدیر یادگیری از کم کردن معدل نمرات فردی از نمره تیمی کارایی هر تیم را بدست خواهد آورد. کارایی تیمها می تواند از صفر تا 1+ و 1- متغیر باشد که کارایی 1+ نشان دهنده عملکرد خوب اعضای تیمها ست و کارایی صفر نشانگر عدم وجودکارایی مؤثر در بین اعضای تیم و نیازمندی به جابه جایی اعضای آن را می رساند و کارایی از صفر به پائین نشانگر عملکرد و فعالیت منفی اعضای تیمها بوده و نشان می دهد که بودن اعضای این تیم در کنار هم نه تنها مثبت نیست بلکه نتایج منفی هم در بر دارد و بایستی اعضای آن جابه جا شوند البته کارایی متمایل به صفر و منفی علل متفاوتی دارد که هر کدام در جای خود بایستی مورد بحث قرار گیرد مواردی همچون همگن بودن اعضای تیم، بی تفاوتی اعضای تیم، یا وجود یک نفر قلدر در تیم و یا ...

     در پایان پس از تعیین کارایی هر تیم مدیر یادگیری به جمع بندی درس و اصلاح و توضیح در مورد سؤالاتی که پاسخ نادرست به آنها داده شده است می پردازد.

 

 

 

 

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()

i برنامه بازدید اولیا از کلاس و وضعیت درسی دانش آموزان

دوشنبه 87/11/14 ساعت 9:8 صبح

 

 

برنامه بازدید اولیا از کلاس و وضعیت درسی دانش آموزان

 

کلاس اول الف: شنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

                   پنج شنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

 کلاس اول ب : شنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

                  پنج شنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

 کلاس دوم الف: یکشنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

                   پنج شنبه ها ساعت 9 صبح و 5/1 بعد از ظهر

 کلاس دوم ب : یکشنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

                   پنج شنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

 کلاس سوم الف: یکشنبه ها ساعت 9 صبح و 5/1 بعد از ظهر

                   سه شنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

 کلاس سوم ب : شنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

                   سه شنبه ها ساعت 10 صبح و 5/1 بعد از ظهر

 کلاس چهارم الف: دوشنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

                   چهارشنبه ها ساعت 9 صبح و 5/1 بعد از ظهر

 کلاس چهارم ب : دوشنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

                   چهارشنبه ها ساعت 8 صبح و 5/12 بعد از ظهر

 کلاس پنجم الف: دوشنبه ها ساعت 8 صبح و 5/12 بعد از ظهر

                   چهارشنبه ها ساعت 11 صبح و 5/3 بعد از ظهر

 کلاس پنجم ب : دوشنبه ها ساعت 9 صبح و 5/1 بعد از ظهر

                   چهارشنبه ها ساعت 10 صبح و 5/2 بعد از ظهر

 

و ساعات تفریح دانش آموزان

صبح ها: 50 : 8 تا 5 : 9     -     55 : 9 تا 10 : 10     -     11 تا 15 : 11

بعد از ظهر ها: 20 : 1 تا 35 : 1   – 25 : 2 تا 40 : 2   – 30 : 3 تا 45 : 3


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 تبریک
تبریک
تبریک دهه ی فجر
تبریک
تسلیت
تسلیت
عزاداری دانش آموزان شب تاسوعا
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
87150

:: بازدیدهای امروز ::
12


:: بازدیدهای دیروز ::
22


:: درباره خودم ::

کلاس اول - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )
داریوش مغرور
این وبلاگ جهت معرفی فعالیت های آمورشی و پرورشی ایجاد شده است امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

:: لینک به وبلاگ ::

کلاس اول - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

:: لینک دوستان من ::

پورتال آموزش و پرورش
دفتر برنامه ریزی و کتب درسی
معاونت آموزش ابتدایی
پایگاه کتاب های درسی
گروه درسی ریاضی
گروه درسی علوم تجربی
گروه درسی تعلیم و تربیت دینی
گروه درسی زبان و ادبیات فارسی
گروه درسی هنر
گروه درسی قرآن
گروه درسی جغرافیا
رشد شبکه ملی مدارس
سایت ها و پایگاه های قرآنی
کتابخانه های دانشگاهها
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
مرکز آموزش نیروی انسانی
سامانه آموز های ضمن خدمت
پخش زنده شبکه های تلویزیونی و رادیو
سایت برنامه درسی ملی
سامانه آزمون الکترونیکی
سامانه ختم قرآن مجید
سامانه جمع آوری اطلاعات آموزشی و پرورشی
دیوان حافظ
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
بابا آب داد
پیک آموزشی
کلاس اولی ها
دبستان آتلاین

:: آرشیو ::

کلاس اول
کلاس دوم
کلاس سوم
کلاس چهارم
کلاس پنجم
پرورشی
1
زمستان 1386
زمستان 1387
بهمن 1388
بهمن 88
مهر 91
بهمن 90
شهریور 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
اردیبهشت 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92

:: خبرنامه ::