سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محبوب ترینِ کارها نزد خدا، شادمان ساختن مؤمن است، از طریق برطرف ساختن گرسنگی اش و یا زدودن اندوهش . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

 
 
انواع رسانه های آموزشی - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

i انواع رسانه های آموزشی

چهارشنبه 91/7/5 ساعت 7:0 عصر

 

به نام خدا

انواع رسانه های آموزشی

تصویر: تصویر یک دیداری غیر شفاف دو بعدی است که افراد، مکانها، اشیاء یا روابط بین آن ها را نشان می دهد. تصویر می تواند به وسیله عکاسی، طراحی، یا نقّاشی تولید شده باشد. بعضی از تصاویر را می توان با استفاده از بریده کاغذ های رنگی، بریده پارچه، پر، دانه و غیره یا ترکیبی از همه آن ها به وجود آورد. از تصاویر در تولید همه رسانه های آموزشی (مثل انواع چارتها اسلاید، کتاب، طلق شفاف، فیلم استریپ، پوستر ) استفاده می شود. تصاویر در اندازه های مختلف و به صورت رنگی و سیاه و سفید موجودند.هر کس می تواند بر حسب موارد استفاده ای که از تصاویر دارد مجموعه ای از آن ها را برای خود جمع آوری کند. معلّم ها می توانند علاوه بر مجموعه شخصی از دانش آموزان بخواهند تا برای هدفی معین به جمع آوری تصاویر بپردازند.

 کتاب: کتاب یک اثر نوشتاری است که بر روی کاغذ، پوست، پارچه نوشته شده باشد. این اثر دارای جلد است و به طریقی صحافی شده است. کتاب می تواند اطلاعات را به صورت فشرده و ارزان در خود ذخیره کند و هر وقت لازم بود در اختیار قرار دهد. کتاب ها را به دو دسته کتاب های درسی و غیر درسی تقسیم می کنند.

مجله:مجله نشریه ای است با عنوان مشخص که به صورت شماره ها یا جزوه های پیاپی با فاصله زمانی منظم برای مدت نا محدود منتشر می شود. مقاله های علمی موجود در آن ها می تواند منابع علمی خوبی برای مطالعه های اضافی یادگیرندگان باشد.

چارتها: چارتها رسانه هایی هستند که حس دیدن را به کار می گیرند. آنها از خط، تصاویر، عکس، نمودار، نقّاشی و نوشته برای خلاصه کردن اندیشه ها و نظم دادن به آنها استفاده می کنند.چون چارتها بیشتر به اطلاعات ارائه شده نظم می دهند پس می توان آنها را بر روی هر حامل ارتباطی مثل تخته سیاه، تابلو پارچه ای، تابلو مغناطیسی، طلق شفاف یا مقوا رسم نمود.چارتها از نظر نحوه ارائه مطلب به دو دسته تقسیم می شوند.1-چارتهایی که مطالب را به صورت مرحله مرحله ارائه می دهند (چارتهای برگردان، چارتهای پوششی ). 2-چارتهایی که مطالب را به صورت همزمان ارائه می دهند ( چارتهای جریانی، شاخه ای، درختی، جدولی، نقشه ای و تصویری ).

نمودارها: نمودارها از رسانه های نوشتاری هستند که ارقام را تبدیل به نقطه، خط، تصویر یا سطح می کنند. آنها قادرند به سادگی و خیلی سریع با یادگیرندگانی که نحوه خواندن نمودارها را یاد گرفته اند ارتباط برقرار کنند. نمودارها می توانند در باره کمیت، رابطه، اندازه و درصد مطالب را ارائه دهند. ( نمودار ستونی، سطحی، خطی و نمودار تصویری ).

نقشه: نقشه ها تصاویری از بخشهای مختلف زمین یا سایر کره های آسمانی هستند. هر بخش از نقشه مطابق اصل آن در طبیعت است ولی با مقیاسی کوچکتر، مقیاس نقشه ها معمولا در پایین آن ها به صورت کسر یا میزان نوشته شده است.در رسم نقشه ها علاوه بر استفاده از اصول نقشه برداری از رنگ و سمبل هایی نیز استفاده می شود. گر چه به نظر می رسد که کاربرد اصلی نقشه در درس جغرافیا است ولی در کلیه دروس می توان از نقشه استفاده کرد.

پوستر:یکی از رسانه های آموزشی نوشتاری است. در تهیه پوستر از طرح، رنگ، عکس و نقّاشی استفاده می شود. بهترین پوستر، پوستری است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند و توسط دانش آموزان و زیر نظر معلّم تهیه شوند.

تابلو های گچی: از معمولی ترین و فراوان ترین رسانه های آموزشی هستند که در هر کلاس درسی وجود دارد.باید از قبل تعیین کرد که چه بخشی از مطالب درس آنقدر دارای اهمیت است که باید روی تابلو نوشته شود.

تابلو های ماژیکی: که از سطوحی صاف و معمولا سفید رنگ تشکیل شده اند، بر روی این تابلو ها با ماژیک هایی که دارای مواد حلال در آب هستند می نویسند.

تابلوهای مغناطیسی: سطح این گونه تابلو ها از ورقه های آهن ساخته شده است. روی این ورقه ها را رنگ

می زنند تا زمینه مناسب تری برای برقراری ارتباط به وجود آید. این تابلو ها برای استفاده گروهی و انفرادی مناسب هستند.

تابلو های پارچه ای: سطح این تابلو ها از پارچه های کرکدار پوشیده است و در پشت موادی که بر روی این تابلوها الصاق می شود کاغذ سمباده می چسبانند.

از رسانه های شنیداری می توان به نوارهای کاست، رادیو اشاره نمود.

از رسانه های شنیداری-دیداری متحرک می توان از فیلم و نوار ویدئو نام برد.

سه بعدی ها: بهترین نوع رسانه ها برای ایجاد تجارب واقعی اجسام ( اندازه، جنس، شکل ) سه بعدی ها هستند. چون هنگام تجربه کردن اجسام از تمام حواس استفاده می شود. سه بعدی ها را به اجسام واقعی، نمونه ها، مدلها، برشها و ماکتها تقسیم بندی می کنند.

منابع انسانی و موقعیتها: یکی از بهترین رسانه هایی که می تواند در موقعیتهای یادگیری آموزش مورد استفاده واقع شود محیطی است که فرد در آن رشد می یابد. گاه می توان یادگیرنده را به خارج از فضای آموزشی و بدرون محیط یادگیری برد و گاه می توان منابعی از این محیط را انتخاب کرد و به داخل کلاس آورد. نمونه ای از مورد اوّل گردش علمی و از مورد دوم استفاده از افراد دیگر به غیر از معلّم (منابع انسانی ) است.

رایانه: رایانه ها ماشین هایی هستند که می توانند اطلاعات را ذخیره کنند، آنها را بپردازند و هر وقت از آنها خواسته شد اطلاعات مورد نیاز را باز یابی کنند.برای منظور های آموزشی، اداری، تجاری و سرگرمی به کار برده می شوند.

 

بر گرفته از کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی نوشته خدیجه علی آبادی

تنظیم:  کریمیان آموزگار دبستان ولی عصر ایمان شهر

 

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 تبریک
تبریک
تبریک دهه ی فجر
تبریک
تسلیت
تسلیت
عزاداری دانش آموزان شب تاسوعا
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
87172

:: بازدیدهای امروز ::
34


:: بازدیدهای دیروز ::
22


:: درباره خودم ::

انواع رسانه های آموزشی - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )
داریوش مغرور
این وبلاگ جهت معرفی فعالیت های آمورشی و پرورشی ایجاد شده است امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

:: لینک به وبلاگ ::

انواع رسانه های آموزشی - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

:: لینک دوستان من ::

پورتال آموزش و پرورش
دفتر برنامه ریزی و کتب درسی
معاونت آموزش ابتدایی
پایگاه کتاب های درسی
گروه درسی ریاضی
گروه درسی علوم تجربی
گروه درسی تعلیم و تربیت دینی
گروه درسی زبان و ادبیات فارسی
گروه درسی هنر
گروه درسی قرآن
گروه درسی جغرافیا
رشد شبکه ملی مدارس
سایت ها و پایگاه های قرآنی
کتابخانه های دانشگاهها
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
مرکز آموزش نیروی انسانی
سامانه آموز های ضمن خدمت
پخش زنده شبکه های تلویزیونی و رادیو
سایت برنامه درسی ملی
سامانه آزمون الکترونیکی
سامانه ختم قرآن مجید
سامانه جمع آوری اطلاعات آموزشی و پرورشی
دیوان حافظ
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
بابا آب داد
پیک آموزشی
کلاس اولی ها
دبستان آتلاین

:: آرشیو ::

کلاس اول
کلاس دوم
کلاس سوم
کلاس چهارم
کلاس پنجم
پرورشی
1
زمستان 1386
زمستان 1387
بهمن 1388
بهمن 88
مهر 91
بهمن 90
شهریور 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
اردیبهشت 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92

:: خبرنامه ::