سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانش، زینت توانگران و توانگری مستمندان است . [امام علی علیه السلام]

 
 
الگوی پیش سازمان دهنده.(advance organizer) - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

i الگوی پیش سازمان دهنده.(advance organizer)

یکشنبه 91/10/10 ساعت 4:0 عصر

 

الگوی پیش سازمان دهنده.(advance organizer)

  مطمئنا" تاکنون برایتان پیش آمده که شخصی بخواهد مطلب مهم و جدیدی را با شما در میان بگذارد. ولی مستقیما" شروع نکرده است. و با بیان مطالبی که شما با آنها آشنایی دارید ذهنتان را برای شنیدن و دریافت مطلب جدید آماده کرده است. و در آن موقع حتما? این احساس را داشته اید چقدر درک موضوع برایتان آسانتر بوده است.

الگوی پیش سازمان دهنده نیز بر اساس چنین طرحی پایه ریزی شده است .

هدف: مهمترین هدف این الگو معنی دار کردن یادگیری است. این الگو به معلمان کمک می کند تا بتوانند مقدار زیادی اطلاعات را به طور معنی دار و مؤثر انتقال دهند. با استفاده از این الگو فراگیر می تواند یادگیری طوطی وار را رها کرده و با مسلط گشتن بر اطلاعات ساخت شناسی خود را استحکام بخشد و در اصل این الگو با افزودن بر پایداری دانش قبلی فراگیران، کسب اطلاعات جدید را آسان می سازد.

همچنین این روش تمایل به کاوشگری و عادت به تفکر دقیق در فراگیر را افزایش می دهد.

مراحل اجرای الگو

1- ارائه پیش سازمان دهنده. پیش سازمان دهنده ها در حقیقت همان مطالب پیش گفتار هستند که قبل از ارائه مطالب درسی و در سطحی کلی تر از خود مطلب درسی بیا ن می شوند. البته بسیاری از مقدمه ها و پیش گفتارهایی که در کتاب های درسی آورده شده است. نمی تواند به عنوان پیس سازمان دهنده توسط معلمان به کار گرفته شود. هدف از ارائه ی پیش سازمان دهنده یکپارچه سازی و بهم پیوستن مطالب درس جدید با مطالب از پیش آموخته شده است. بهترین پیش سازمان دهنده ها آنهایی هستند که مفاهیم، اطلاعات و تعاریفی را که برای فراگیر آشنا می باشند را به شکل مناسب به کار گرفته باشند.

2- عرضه مطلب درسی:در این مرحله معلم باید مطالب یادگیری را ارائه دهد. البته باید این مطالب قبلا? فهرست و سازمان یافته شده باشند و در تمام زمان تدریس این مطالب را در ارتباط با مفاهیم کلی تر سازمان دهد. به هر حال فراموش نکنید که پیش سازمان دهنده ها همواره مطالبی جامع تر و کلی تر از خود مطلب درسی هستند. در تمام مدت ارائه مطالب درسی باید توجه فراگیران به سازمان دهنده حفظ شود و در ارائه این مطالب نظم منطقی بایستی رعایت شود.

ارائه مطالب درسی را می توان به شکل سخنرانی، بحث، فیلم و یا آزمایش انجام داد.

3- استحکام ساخت شغلی: در این مرحله باید به تحکیم سازمان شناختی شاگرد پرداخت و برای این کار معلم می تواند مطالب را برای شاگردان یادآوری کند و یا خلاصه ای از ویژگی های اصلی مطالب درسی جدید را از فراگیران بخواهد هم چنین تکرار تعریف مهم به شکل دقیق و بررسی تفاوت ها و مقایسه مطالب درسی نیز می تواند در استحکام ساخت شناسی فراگیران مؤثر باشد. در حقیقت این مرحله ارتباط مطالب درسی را با مطالب از قبل آموخته مورد آزمایش و سنجش قرار می دهد تا جریان یادگیری فعال شود. این الگو را یادگیری از طریق عرضه ی مطالب نیز می نامند . دیوید آزوبل در زمانی از روش های ارائه آموزش (سخنرانی، ...) طرفداری می کند. که صاحب نظران آموزش اینگونه روش ها را که به حفظ کردن و یادگیری غیرفعال منجر می شوند مورد انتقاد شدید قرار می دادند و به اعتقاد آزوبل هر روشی تدریسی که ضعیف اجرا شود ، به یادگیری حفظی می انجامد و تدریس بیانی نیز مستثنی نیست و اگر خوب صورت گیرد به یادگیری معنی دار ختم می شود و فراگیر در این روش به طور ذهنی فعال است. پیش سازمان دهنده باید از برخی توضیحات مقدماتی که در ابتدای تدریس گفته می شود و مهم و مؤثر نیز هستند تمیز داده شود. مثلا? پرسش هایی که در شروع درس از دانش آموزان درباره ی مطلب درس پیش یا سال پیش پرسیده می شود نمی تواند به عنوان پیش سازمان دهنده استفاده شود و یا گفتن هدف های مربوط به مطلب درسی و اینکه در پایان درس از فراگیران انتظار یادگیری چه مطلبی را داریم نیز نمی توانند پیش سازمان دهنده باشند. هر چند تمام این موارد می توانند جزئی از یک ارائه خوب باشند. پیش سازمان دهده باید یک مفهوم قوی و به اعتقاد دیوید آزوبل یک داربست عقلی باشد تا افکار و عقاید بعدی بر آنها بنا گذاشته شود. پیش سازمان دهنده گان مفاهیم و اصول را به طور مستقیم به شاگردان ارائه می دهند. به عنوان مثال فرض کنید که معلمی می خواهد درباره ی بحران انرژی در دنیا صحبت کند در این زمینه مفهوم انرژی به عنوان سازمان دهنده اصلی و مفاهیمی مثل کارایی انرژی و ذخیره انرژی می توانند به عنوان سازمان دهنده های کمکی مورد استفاده قرار گیرند.

 


نوشته شده توسط: داریوش مغرور

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 تبریک
تبریک
تبریک دهه ی فجر
تبریک
تسلیت
تسلیت
عزاداری دانش آموزان شب تاسوعا
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
87466

:: بازدیدهای امروز ::
8


:: بازدیدهای دیروز ::
81


:: درباره خودم ::

الگوی پیش سازمان دهنده.(advance organizer) - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )
داریوش مغرور
این وبلاگ جهت معرفی فعالیت های آمورشی و پرورشی ایجاد شده است امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

:: لینک به وبلاگ ::

الگوی پیش سازمان دهنده.(advance organizer) - ستارگان دانش(ولی عصر ایمان شهر )

:: لینک دوستان من ::

پورتال آموزش و پرورش
دفتر برنامه ریزی و کتب درسی
معاونت آموزش ابتدایی
پایگاه کتاب های درسی
گروه درسی ریاضی
گروه درسی علوم تجربی
گروه درسی تعلیم و تربیت دینی
گروه درسی زبان و ادبیات فارسی
گروه درسی هنر
گروه درسی قرآن
گروه درسی جغرافیا
رشد شبکه ملی مدارس
سایت ها و پایگاه های قرآنی
کتابخانه های دانشگاهها
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
مرکز آموزش نیروی انسانی
سامانه آموز های ضمن خدمت
پخش زنده شبکه های تلویزیونی و رادیو
سایت برنامه درسی ملی
سامانه آزمون الکترونیکی
سامانه ختم قرآن مجید
سامانه جمع آوری اطلاعات آموزشی و پرورشی
دیوان حافظ
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
بابا آب داد
پیک آموزشی
کلاس اولی ها
دبستان آتلاین

:: آرشیو ::

کلاس اول
کلاس دوم
کلاس سوم
کلاس چهارم
کلاس پنجم
پرورشی
1
زمستان 1386
زمستان 1387
بهمن 1388
بهمن 88
مهر 91
بهمن 90
شهریور 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
اردیبهشت 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92

:: خبرنامه ::